فهرست غول های بدهکار به سهام عدالت

پرداخت سود سهام عدالت حرف و حدیث ها و واکنش های بسیاری به همراه داشته است؛ مهم ترین موضوع هم این است که مبلغ اندک سود (78 تا 150 هزار تومان) در سه قسط واریز خواهد شد! اما چرا سازمان خصوصی سازی همه سود را یک جا واریز نکرد؟ پاسخ آن جاست که شرکت های سبد سهام عدالت هنوز تمام سود مربوط را به حساب سازمان خصوصی سازی واریز نکرده اند.
براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت، امسال، مجامع 49 شرکت سبد سهام عدالت، حدود 4200 میلیارد تومان بابت سهام عدالت باید پرداخت می کردند که از این میزان حدود 1500 میلیارد تومان تاکنون واریز شده و از بیش از 2500 میلیارد تومان دیگر خبری نیست.
مثلا شرکت مخابرات ایران که باید 399 میلیارد تومان بابت سود سهام عدالت پرداخت می کرد تاکنون فقط 232 میلیارد پرداخت کرده است. صنایع ملی مس ایران هم 267 میلیارد تومان دیگر بدهکار است. فولاد مبارکه اصفهان، 176، پالایش نفت بندرعباس هم 179 و پتروشیمی جم 170 میلیارد تومان بدهکارند.
 البته صنایع پتروشیمی خلیج فارس هم 800 میلیارد سود به سهام عدالت تخصیص داده که هنوز یک ریال از آن را هم پرداخت نکرده است. البته این شرکت سال مالی منتهی به 31 خرداد دارد و مجمع خود را پاییز امسال برگزار کرده و هنوز فرصت کافی برای پرداخت سود دارد اما دیگر شرکت ها مجمع خود را در تیرماه برگزار کردند و به روزهای پایانی مهلت قانونی خود برای پرداخت سود نزدیک می شوند.در این میان اما، شرکت هایی چون سرمایه گذاری رنا، پتروشیمی بوعلی، فجر، ارومیه، تبریز، پالایش نفت شیراز و البته ایران خودرو سود سهامداران خود را به موقع پرداخت کردند.


البته سود این شرکت ها (متعلق به سهام عدالت) عمدتا اندک بوده است. مثلا ایران خودرو که فقط یک درصد سهامش متعلق به سهام عدالت است حدود 200 میلیون تومان سود به این سهام تخصیص داده و تمام آن را نیز پرداخت کرده است اما رقیب دیرینه اش سایپا که باید 300 میلیون تومان سود سهام عدالت را می داد همچنان ریالی پرداخت نکرده است.
گفتنی است سبد سهام عدالت از 49 شرکت (قبلا 60 شرکت بود که برخی شرکت های زیان ده و قیمت‌گذاری نشده حذف شده اند) تشکیل می شود که ارزش روز آن بخش از سهام آن‌ها که مربوط به سهام عدالت است حدود 65 هزار میلیارد تومان است که با تقسیم این رقم به حدود 26.5 میلیون سهامدار کامل یک میلیون تومانی، ارزش هر سهم عدالت حدود 2.5 میلیون تومان محاسبه می شود.